Dôvody analyzovania webu
Pre zlepšenie dosahovania cieľov správcu webu je vhodné pre web vedieť:
-
Kto sú návštevníci webu
Identifikovať skupiny návštevníkov z ktorých sa stávajú kľúčoví návštevníci (napr. zákazníci), určiť ich počet a určiť prečo sa práve z nich stali kľúčoví návštevníci. Identifikovať návštevníkov, z ktorých sa kľúčoví návštevníci nestali a určiť prečo z webu odišli bez vykonania požadovanej akcie.
-
Odkiaľ návštevníci prichádzajú
Ak vieme odkiaľ k nám prichádzajú návštevníci, z ktorých sa na podnikovom webe stávajú kľúčoví návštevníci, môžeme na týchto tzv. referenčných weboch podporiť návštevníkov referenčného (odkazujúceho) webu k návšteve podnikového webu napr. reklamou. Naopak, u referenčných webov s ktorými podnik spolupracuje a neprinášajú mu požadovaný efekt v podobe návštevníkov z ktorých sa stanú kľúčoví návštevníci je pre podnik vhodné túto spoluprácu rozviazať, prípadne investície do tejto spolupráce znížiť.
-
Kedy a ako často je návštevník na webe
Sledovať zmeny návštevnosti v čase a následne identifikovať vplyvy, ktoré na tieto zmeny pôsobili.
-
Čo na webe návštevník hľadá
Môžeme identifikovať to, čo návštevníkov a kľúčových návštevníkov zaujíma a či to na webe našli. Pri e-shope môžeme určiť produktové stránky, ktoré majú najvyšší počet zobrazení a produkty, ktoré sú najnakupovanejšie a následne návštevníkom nákup uľahčiť tým, že im tieto najžiadanejšie produkty ponúkneme priamo na úvodnej stránke a nebudú ich musieť na webe zdĺhavo hľadať. Tak isto môžeme návštevníkovi, na základe poznania o ktoré produkty má segment ku ktorému návštevník patrí, tieto produkty ponúknuť. Je tu vyššia pravdepodobnosť, že aj tento návštevník bude mať o daný produkt záujem a kúpi si ho. Amazon.com priviedol túto personalizovanú ponuku vďaka veľmi podrobnému zberu údajov o návštevníkoch a zákazníkoch na veľmi vysokú úroveň.
Pomocou kľúčových slov, ktoré návštevníci zadali do vyhľadávacieho poľa na stránke môže podnik zistiť čo návštevník hľadal a nenašiel – môžu to byť skomolené názvy produktov, ktoré podnik predáva ale aj produkty konkurencie, prípadne produkty, ktoré sa zatiaľ ani nevyrábajú. V každom prípade sa takto podnik môže dozvedieť viac o potrebách alebo záujmoch potenciálnych zákazníkov.
-
Identifikovať úspešné komunikačné kampane
Komunikačnej kampani stačí určiť jedinečné odkazy (tie webový server zaznamená) a pomocou týchto odkazov sledovať úspešnosť danej kampane. S úspešnými kampaňami môže podnik pokračovať, zatiaľ čo neúspešné kampane môže podnik eliminovať, zastaviť im prítok peňazí a tie využiť efektívnejšie.