Vnímanie enviromentálneho aspektu rôznych výrobkových kategórií
15.06.2010 12:24Ochota spotrebiteľov nakupovať ekologické výrobky záleží na charaktere konkrétneho produktu.
Spotrebiteľ samozrejme hodnotí najmä cenu konkrétneho produktu. Či kúpi ekologický produkt ale tiež závisí na tom, ako je pre spotrebiteľa konkrétny typ výrobku dôležitý, ako často je nakupovaný, akú má konkurenciu apod.
Simon študoval v roku 1992 v USA, Japonsku av Európe mieru prijatie ekologických produktov v rôznych výrobkových kategóriách (konkrétne obalové materiály, aerosóly, pracie prostriedky (bieliace), jednorazové plienky, nápoje, palivo, automobily, nemocničné pomôcky, balenie liekov).
Autor štúdie dospel k záveru, že vyššie prijatie zelených výrobkov sa prejavuje v tých kategóriách, u ktorých sa spotrebitelia domnievajú, že tu existuje nízke zdravotné riziko a minimálne zníženie úrovne ostatných atribútov.
K zmiešaným výsledkom dospel u výrobkov, kde sú environmentálne aspekty sporné a kde je znížené pohodlie spotrebiteľa oproti konvenčným produktom.
Autori Sriram a Forman skúmali dôležitosť atribútov u často nakupovaných a málo nakupovaných výrobkov a to v dvoch rozdielnych kultúrach - v USA av Holandsku.
Použili metódu conjointnej analýzy.
Skúmanej výrobkovej kategórie a atribúty:
Mlieko (typ, obal, cena, chuť, recyklovaný obal), dezodoranty (typ, značka, cena, testované na zvieratách, vôňa), práčka (kapacita naloženie, kontrolné teplota, cena, energická efektivita, záťaž).
Autori štúdie vyvodili tieto závery:
Význam jednotlivých atribútov sa rôznia podľa kultúr a výrobkových kategórií.
Spotrebitelia pripisujú vyššiu dôležitosť ekologickosti produktu u výrobkov lacnejších a častejšie nakupovaných a menej dôležitý je pre nich environmentálny prínos v kategóriách výrobkov drahších a kupovaných náhodne.
Použitá literatúra:
Eva Karpissová- The Evaluation of quality labeling
Cit. Godfrey: 2002
———
SpäťDiskusná téma: Vnímanie enviromentálneho aspektu rôznych výrobkových kategórií
Neboli nájdené žiadne príspevky.