ss

Segmentácia spotrebiteľov podľa ich vzťahu k nákupu ekologických produktov

20.06.2010 12:33

Segmentácia skupín platí v celom vyspelom svete, mení sa len intenzita pocitov v určitom regióne.

Vedeckí aj marketingoví výskumníci už vložili veľa úsilia do definovania a porozumenie tomu, aký je vzťah medzi úrovňou ekologického cítenia a nákupným správaním. Je zrejmé, že spotrebiteľ, ktorý vykazuje ekologické cítenie, povedomie a správanie, bude mať vyššiu sklon k nákupu ekologických výrobkov. Aj tu však môžu existovať prekážky, ktoré takéto správanie limitujú, ako napríklad nedostatok finančných prostriedkov, neochota meniť svoj životný štýl alebo obetovať svoje pohodlie, zlá dostupnosť ekologických výrobkov atď. To všetko môžu byť dôvody, prečo spotrebiteľ, hoci by rád nakupoval ekologicky, nakoniec od tejto myšlienky ustúpi.

V USA bol "zelený" spotrebiteľ definovaný ako mladý človek, viac vzdelaný s vyššími príjmami as vyšším pracovným a sociálno-hospodárskym postavením ako je priemer, s liberálnym politickým zmýšľaním.



Psychografická štúdie Roper Organisation (1990)


Štúdia sa pokúsila identifikovať rôzne úrovne ekologického spotrebiteľa v USA. Formou dotazníka bolo oslovených 1413 spotrebiteľov a tí boli nakoniec podľa svojich odpovedí rozdelení do nasledujúcich piatich skupín:

1) "True-Blue Greens" - najaktívnejší ekologickí spotrebitelia, ktorí kupujú recyklované výrobky a snažia sa výrobky využiť koľkokrát je to možné, podporujú environmentálne organizácie. Úplne sa vyhýbajú nákupu výrobkov od spoločností, ktoré vnímajú ako neekologické. Takí spotrebitelia tvorili asi 12% opýtaných. Prekvapujúce je u tejto skupiny zistenie, že títo zákazníci sú ochotní platiť za ekologické výrobky maximálne o 7% viac ako za neekologický produkt. To však môže byť zapríčinené tým, že táto skupina zákazníkov disponuje priemernými príjmami.

2) "Greenback-Greens"
- títo spotrebitelia sú ochotní platiť za ekologické výrobky až o 20% viac ako za konkurenčné Neekologické produkty. Sú menej politicky a spoločensky aktívny v environmentálnych otázkach, majú vyššie príjmy ako priemerné. Zdieľajú s prvou skupinou ideologické a morálne hľadisko, ale sú veľmi pracovne vyťažení na to, aby sa zaoberali výraznými zmenami vo svojom životnom štýle. Sú teda ochotní platiť za ekologické výrobky, ale nie sú ochotní obetovať tejto tému svoj čas alebo pohodlie. Táto skupina tvorí asi 8-10% spotrebiteľov.

3) "Sprouts" - spotrebitelia, ktorí sú ochotní podieľať sa na takomto environmentálnym správaní, ktoré po nich nevyžaduje nadmernú snahu alebo iniciatívu. Takí ľudia napr kupujú recyklovaný papier. Za ekologické výrobky sú ochotní priplatiť maximálne 5% oproti cene bežného výrobku. Táto skupina tvorila okolo 35% respondentov.

4) "Grousers" - spotrebitelia, ktorí nie sú ochotní zúčastniť sa riešenia environmentálnych problémov. Nie sú ochotní priplácať za "zelený" výrobok. Zodpovednosť za ekologickú situáciu zvaľujú na korporácie a nie na jednotlivcov. Títo ľudia bývajú skôr menej vzdelaní a zámožní než predchádzajúce skupiny. Ich podiel skôr klesal a pohyboval sa medzi 15% a 25%.

5) "Basic Browns"
- spotrebitelia, ktorí nie sú ochotní priplatiť za "zelené" produkty. Bývajú nevzdelaní v environmentálnych otázkach, nezaujímajú sa ani recyklované produkty ani žiadne iné environmentálne snahy. V tejto skupine prevažujú muži, najčastejšie robotnícke profesie.

Ďalej bolo v tomto výskume zistilo, že veľká časť spotrebiteľov vždy radšej verbálne demonštruje svoje environmentálne cítenie, ale presvedčiť ich k realizácii nákupu "zelených" produktov je zložitejšia.



Štúdia odporúča dve cesty, ako spotrebiteľa prilákať k "zeleným výrobkom":


1) prezentovať ekologický výrobok zmysluplne
2) znižovať skepticizmus spotrebiteľov, ktorí sú presvedčení, že environmentálne snahy podnikov sú len dezinformováním spotrebiteľa.

Výskumná štúdia: Environmentálne orientovaný spotrebiteľ (1998)



Autormi tejto štúdie boli Joseph D. Brown a Russel G. Wahlers.
Cieľom bolo identifikovať segment spotrebiteľov, založený na ekologických snahách.
Skúmanej vzorke mala táto skupina 315 respondentov, z toho 77% žien, vekovo rozdelené rovnomerne.
Štúdia bola realizovaná v USA.

Výsledkom bolo definovanie dvoch základných ekologicky motivovaných skupín spotrebiteľov:


"Recyclers" - spotrebitelia, ktorí zodpovedne recyklujú.
"Product Seekers" - spotrebitelia, ktorí vyhľadávajú produkty šetrné k životnému prostrediu.


Skupiny, v ktorých zatiaľ prevládajú bariéry k nákupu ekologických produktov sú:

"Non-Believers" - spotrebitelia skeptickí k ekologickým produktom
"Excuse Makers" - spotrebitelia, ktorí si nachádza ospravedlnenie, prečo sa nesprávajú ekologicky zodpovedne
Výsledky ďalej ukázali, že spotrebitelia hľadajúci "zelené" produkty, majú často problém nájsť prijateľný výrobok. To môže byť dôsledok faktu, že je zložité vyhľadávať ekologické výrobky, alebo že spotrebitelia nedôverujú zle fundovaným reklamnom tvrdením, ktoré sa týkajú environmentálnych otázok.
Štúdia preto odporúča dbať na doloženie všetkých environmentálnych tvrdenia, aby spoločnosti zvýšili dôveru spotrebiteľov a tým aj prijatie produktu.

Štúdia spoločnosti Philips, divízia pre spotrebnú elektroniku (2001)


Cieľom výskumu bolo vytvorenie stratégie "zeleného" marketingu a nové "zelené" komunikačnej stratégie.
Štúdia bola vykonaná v Severnej Európe.
Závery výskumu:
25% spotrebiteľov je citlivých na ekologické charakteristiky výrobku. Väčšina spotrebiteľov je pripravená vzdať sa svojich predsudkov, že zelené produkty znamenajú vyššiu cenu alebo nižší výkon a to za predpokladu, že sa k ekologickému charakteru produktu pridajú ďalšie výhody.
Boli kladené otázky o ekologickej problematike, ale len v spojení s ďalšími tromi oblasťami, ktoré spotrebiteľov najviac zaujímajú, teda cena, výkon a služby.
Tento prístup bol podnietený skúsenosťami z iných výskumov, kedy sa ukázalo, že pri adresovaní ekologickej problematiky dávajú respondenti "spoločensky korektné" odpovede a skrývajú svoje skutočné postoje..


V tomto výskume bolo zistené, že existuje sedem archetypov ekologickej orientácie spotrebiteľov:

1) Ekologicky angažovaní (EA, priemerné percentuálne zastúpenie (PPZ) - 15%)
Títo spotrebitelia majú silný záujem o problematiku životného prostredia a prispôsobujú svoj životný štýl vyššej ekologickej zodpovednosti. Títo ľudia často podporujú environmentálne organizácie, ale naopak nemajú dôveru vo vládne orgány a v technológie. Majú vysoké informačné potreby, sú pripravení nakupovať zelené produkty, nie však od nadnárodných spoločností.

2) Ekologickí optimisti (EO, p.p.z. - 15%)
Spotrebitelia v tomto segmente prejavujú taktiež záujem o problematiku životného prostredia, ale ich pohľad na budúcnosť tejto oblasti je oveľa optimistickejšia než u prvej skupiny. Rozdiel je tiež v tom, že dôvera tejto skupiny zákazníkov vo vládne orgány a v technológie je vysoká. Vzdelanie a príjmy tejto skupiny sú spravidla nad priemernou úrovňou.

3) Dezorientovaný spotrebitelia (DS, PPZ-13%)
Táto skupina spotrebiteľov uznáva existenciu environmentálnych problémov, ale nie je svojimi prostriedkami schopná túto situáciu zmeniť. Títo ľudia sa vyznačujú podpriemerným vzdelaním a príjmami. Majú dôveru vo vládu aj technológie. Mávajú informačné potreby, ale táto skupina zákazníkov rozhodne nie je pripravená zaplatiť za ekologické výrobky vyššiu cenu.

4) Skupina spotrebiteľov, ktorí považujú životné prostredie za príliš komplikované (PK, PPZ - 15%)
Títo ľudia síce pripúšťa existenciu environmentálnych problémov, ale usudzujú, že vláda, priemysel alebo veda môže túto situáciu zneužiť k tomu, aby od spotrebiteľa vybrala viac peňažných prostriedkov. Neveria, že by sa tieto inštitúcie výrazne snažili situáciu reálne zlepšiť.

5) Ekologickí pesimisté (EP, p.p.z. - 15%)

Ich pohľad na snahy vlády alebo priemyslu je pozitívnejší než predchádzajúci skupiny, ale silne pochybujú o efektívnosti navrhovaných riešení environmentálnych problémov zo strany týchto inštitúcií.

6) Rast optimisti (RO, p.p.z. - 10%)
Presadzujú názor, že ekonomický rast je dôležitý preto, aby sme boli schopní zaplatiť ekologické opatrenia a vyčítajú ekologickým zástancom, že chcú tento rast blokovať.

7) Skupina spotrebiteľov "užívajúcich si život" (UŽ, PPZ - 17%)

Títo ľudia popierajú ekologické problémy, alebo tvrdí, že prípadné problémy sú záležitosťou budúcich generácií.



Podobný výskum bol vykonaný aj v Severnej Amerike. Bola zistená podobná rozdielnosť postojov i podobné percentuálne zastúpenie jednotlivých skupín. Sú teda jasné náznaky, že táto segmentácia skupín platí v celom vyspelom svete, mení sa len intenzita pocitov v určitom regióne.

Analýza ukazuje, že existuje vysoká miera sympatie k ekologickým témam, ale ekologický charakter hrá významnú úlohu len v malej časti nákupných rozhodnutiach zákazníkov.
Môžeme teda povedať, že ekologické výhody by mali byť spojené s ďalšími výhodami pre zákazníka (materiálne, nemateriálne, emocionálne).

 

Použitá literatúra:

 

Eva Karpissová- The Evaluation of quality labeling

Charter,Podonsky: 1999

 

 

Späť

Diskusná téma: Segmentácia spotrebiteľov podľa ich vzťahu k nákupu ekologických produktov

Dátum
Vložil
Titulok

How To Prevent Prostate Problems And Diseases?

The prostate gland is the central section of a male's the reproductive system. It secretes fluids that aid in the transportation and activation of sperm. The prostate gland can be found just as you're watching rectum, below the bladder and all around the urethra. When there is prostate problem, in most cases really miserable and inconvenient to the patient as his urinary product is directly affected.

The common prostate medical problems are prostate infection, enlarged prostate and cancer of the prostate.



Prostate infection, also known as prostatitis, is regarded as the common prostate-related problem in men younger than 55 years old. Infections from the prostate gland are classified into four types - acute bacterial prostatitis, chronic bacterial prostatitis, chronic abacterial prostatitis and prosttodynia.

Acute bacterial prostatitis could be the least common of forms of prostate infection. It is due to bacteria perfectly located at the large intestines or urinary tract. Patients can experience fever, chills, body aches, back pains and urination problems. This condition is treated by utilizing antibiotics or non-steroid anti-inflammatory drugs (NSAIDs) to relieve the swelling.

Chronic bacterial prostatitis can be a condition connected with a particular defect inside the gland as well as the persistence presence of bacteria inside urinary tract. It can be brought on by trauma on the urinary tract or by infections via other regions of the body. A patient may feel testicular pain, spine pains and urination problems. Although it is uncommon, it could be treated by removal with the prostate defect followed by making use antibiotics and NSAIDs to take care of the soreness.

Non-bacterial prostatitis is the reason approximately 90% coming from all prostatitis cases; however, researchers have not to determine the cause of these conditions. Some researchers believe chronic non-bacterial prostatitis occur as a consequence of unknown infectious agents while other believe that intensive exercise and heavy lifting could cause these infections.

Maintaining a Healthy Prostate

To prevent prostate diseases, a suitable weight loss program is important. These are some with the steps you can take to maintain your prostate healthy.

1. Drink sufficient water. Proper hydration is critical for general health and it'll also keep your urinary track clean.

2. Some studies claim that a couple of ejaculations per week will assist to prevent prostate cancer.

3. Eat steak in moderation. It has been shown that consuming more than four meals of beef a week will increase the risk of prostate diseases and cancer.

4. Maintain a proper diet with cereals, vegetable and fruits to be sure sufficient intake of nutrients essential for prostate health.

The most crucial measure to look at to make certain a wholesome prostate is usually to go for regular prostate health screening. If you are forty years old and above, you must select prostate examination at least per year.

Vyhľadávanie

© 2010 Green marketing-Všetky práva vyhradené.